Navdihnite ljudi z ZAKAJ in 12 načel vodenja

Simon Sinek, avtor in motivacijski govorec, ki proučuje vzorce vedenja in delovanja uspešnih posameznikov pravi: 'Obstajajo ljudje na vodilnih položajih in obstajajo ljudje, ki vodijo!'. Njegov govor na TED platformi z naslovom 'Kako veliki voditelji spodbujajo dejanja' je z več kot 40+ milijoni ogledi tretji najbolj predvajan TED govor, njegova knjiga Začni z zakaj (angl. Start with Why) pa svetovna uspešnica. 

Rad bi v nekaj stavkih povzel njegovo filozofijo, nekako takole gre; večinoma vsa podjetja in organizacije pa tudi ljudje vedo KAJ počnejo v poslu in v življenju (npr. 'izdelujem avtomobile' za podjetja ali 'ukvarjam se z grafičnim oblikovanjem' za posameznika). Znotraj te široke populacije že precej manj podjetij in ljudi zna jasno artikulirati KAKO delajo to kar počnejo - torej na kakšen način se razlikujejo od vseh ostalih, ki navzven navidezno počnejo isto stvar in kaj jih pri tem dela posebne. Pa vendar z nekaj samorefleksije večina zna poiskati odgovor na svoj KAKO. Skoraj nihče pa resnično ne ve in ne razume ZAKAJ počne to kar počne in kaj jih pri tem motivira.

Zakaj je ustanovitelj Formule 1 Enzo Ferrari začel izdelovati avtomobile? In zakaj se je Elon Musk s Teslo podal v svet avtomobilizma? Odgovora na isto vprašanje sta popolnoma drugačna.

Vodenje se vrti okrog motivacije. Resnično dobri voditelji znajo navdihniti ljudi okrog sebe, da jim ti sledijo - ne zaradi tega ker to morajo narediti, temveč zato, ker si to sami želijo. Dobri voditelji imajo vizijo, ki jo dobro razumejo in katero znajo dobro komunicirati ljudem okrog sebe. Ljudje po naravi sami od sebe želimo in sledimo voditeljem, ki svojo vizijo znajo jasno komunicirati in če se ta sklada z našimi osebnimi vrednotami. Dobri voditelji ne začnejo s KAJ, niti ne s KAKO. Dobri voditelji začnejo z ZAKAJ.

Race cars are neither beautiful nor ugly. They become beautiful when they win.
- Enzo Ferrari

Dobri voditelji ne začnejo s KAJ, niti ne s KAKO. Dobri voditelji začnejo z ZAKAJ. Vir fotografije: pexels.com

12 načel vodenja

'Noben človek ni otok.' je zapisal angleški srednjeveški pesnik John Donne. Nihče ne mora uresničiti svoje vizije sam. Sodelavce, ki ste jih navdihnili s svojim ZAKAJ morate znati tudi usmerjati in voditi k zastavljenemu cilju. Sami tja ne boste prišli in namesto vas jih ne bo vodil nihče drug. Veliko podjetnikov in vodij na tej točki pade na izpitu ker enostavno ne znajo voditi in se v stiski zatečejo k mikro-upravljanju svojih sodelavcev. 

Sam na primeru lastnega podjetja preizkušam drugačen pristop. Iskreno verjamem, da je ključna naloga vodje v tem, da ustvari pozitivno klimo in okolje, v katerem lahko vsak zaposleni razvija in postopoma doseže svoj maksimalen potencial. Moja vloga je, da sodelavcem pri tem dolgoročno pomagam, tudi na račun kakšnega kratkoročnega spodrsljaja. Kako? To so načela mojega delovanja, ki sem jih izkustveno oblikoval in jih tudi aktivno komuniciram ter spodbujam pri sodelavcih:

1. Sprejemajte odločitve. 

Ljudje se bojimo sprejemati odločitve, ker odločitve pomenijo deterministično izbiro ene od možnosti. Odločitev pomeni tveganje, da izbrana možnost ne bo prinesla željnega rezultata in obenem izpustitev vseh neizbranih možnosti. Vendar je nujno, da odločitev sprejmemo in da jih sprejemamo hitro, saj nas te peljejo naprej. Neodločnost je najslabša izbira saj vodi v stagnacijo ali odmiranje.

2. Prevzemite lastništvo nad svojo sfero delovanja. 

To načelo na eno strani pomeni samostojno prevzemanje pobude na področjih, ki spadajo v našo kompetenco. Na čakamo na druge in ne čakamo na navodila, saj se stvari ne bodo spremenile same od sebe. Obenem pa pomeni tudi prevzemanje odgovornosti pri reaktivnem delovanju. Ko gre kaj narobe ne iščemo izgovorov in opravičil - ti so nepomembni. Iščemo rešitve.

3. Sprejemajte spremembe. 

Edina stalnica v življenju je sprememba, pa vendar se jih ljudje izogibamo, saj vsaka sprememba predstavlja korak v neznano. Podjetje je živa zgodba, ki se vsak dan spreminja. Sposobnost sprejemanja sprememb je predpogoj za učinkovito sprejemanje odločitev. 

4. Sprejmite neuspeh. 

Če še nikoli niste nečesa pošteno zmočili, potem ne tvegate dovolj in se ne učite dovolj hitro. Strah pred neuspehom pogosto paralizira ljudi, vendar je ravno ključ do uspeha v zmožnosti pobiranja po padcu in zmožnosti vsakič iti naprej. Majhni otroci, ki se učijo hoditi, ves čas padajo po tleh. Stokrat se opotečejo in pristanejo na zadnji plati, pa vendar se vsakič poberejo, vse dokler se ne naučijo hoditi. Ste že kdaj videli kakšnega malčka, ki bi obupal in rekel: 'Tale hoja pa ni zame.' 

5. Bodite predani, ne navezani. 

Bodite predani viziji in cilju, kamor ste usmerjeni. Ne bodite navezani na način in pot, kako boste prišli do tja. Ves čas bodite prilagodljivi in fleksibilni. Navezanost vodi v strah pred spremembami, strah red spremembami vodi v neodločnost, neodločnost vodi v stagnacijo, stagnacija pa vodi v odmiranje in smrt.

6. Odpustite napake. 

Pregovor pravi, da kdor dela, tudi greši. Oseba, ki nikoli ne zagreši nobene napake, je oseba, je oseba, ki nič ne dela in se zato tudi ne mora učiti. Ne sodite svojih sodelavcev po napakah, ki jih zagrešijo - do teh bo vedno prihajalo. Bodite pozorni na njihove odzive, ko se napake zavejo. Dober odnos s sodelavci boste najbolje zgradili ravno skozi primeren odziv na njihove napake.

7. Pohvalite dosežke. 

Ne ostanite tiho. Če nekdo opravi dobro delo to povejte naglas in pred vsemi. Vsi radi slišimo pohvalo na račun dobro opravljenega dela.

8. Imejte jasna stališča. 

Dobre ideje se rodijo iz argumentiranih diskusij. Za vsako svoje mnenje imejte pripravljene vsaj dve do tri plasti odgovorov na vprašanje: 'ZAKAJ'. Za vsakim jasnim stališčem mora stati jasen miselni proces, ki vas je pripeljal do takšnega mnenja. Bodite pripravljeni zagovarjati svoja stališča nasproti drugim mnenjem a jih obenem dobro poslušajte. Morda bodo spremenila vaše razmišljanje. 

9. Naučite se voditi in biti vodeni. 

Vsak od nas v življenju kdaj nastopa v vlogi vodje in drugič v vlogi vodenega. Te vloge se se izmenjujejo v različnih socialnih okoljih, tudi znoraj podjetja. Tudi vodja se mora znati prepustiti vodenju.

10. Show up! Follow up! Close! 

Ena mojih najljubših podjetniških manter. Naredite tisti prvi, nelagodni korak in stopite izven svoje cone udobja (Show up!). Ne obupajte in vztrajajte na začrtani poti (Follow up!). Ko se ponudi priložnost, da dosežete to za kar ste si prizadevali, se ne ustrašite. Vzemite zase, kar je vašega (Close!).

11. Ostanite osredotočeni. 

Naučite se reči 'ne'. Ljudje zapravljamo ogromno dragocenega časa in energije, ker ne zmoremo dovolj pogosto izreči besede 'ne'. Vlagatelj Warren Buffett pravi, da je razlika med uspešnimi in in izjemno uspešnimi ljudmi ravno v tem, da izjemno uspešni ljudje rečejo 'ne' skoraj vsem stvarem. Naučite se reči 'ne' bolj pogosto. Ko nekaj zavrnemo namreč izostrimo svojo osredotočenost na stvari, ki jih počnemo. 

12. Naredite takoj. 

To preprosto načelo je pregovorno, o tem so napisane knjige, podjetje Nike kot vemo pa je iz tega naredilo večno aktualen slogan. Ne odlašajte in začnite z delovanjem takoj. 

Just do it!

Prijavite se na naše novice